Welkom,
Gasten
|
|
het valt me op dat er tegenwoordig zo weinig gesleuteld word in de winter.
of zijn de gs'sen tegenwoordig allemaal in topconditie . nu ik een ho...da heb valt er ook nog weinig te sleutelen aan motoren , maar als ik goesting heb kan ik bij mijn maat in zijn motorzaak zoveel gaan sleutelen als ik wil . toch ben ik al een tijdje bezig met een projectje . als verwarming heb ik een warmluchtkanon op stookolie in mijn werkhuis , maar als je daar een paar uur in zit barst je van de hoofdpijn . al een tijdje uitgekeken naar een luchtverwarming maar die dingen zijn zo duur dat ik het er niet aan uit kan geven . dan maar zelf zoiets bouwen . een paar platen metaal gaan halen en een stookoliebrander gekocht en hier mee aan de slag gegaan . na een paar dagen slijpen en lassen heb ik de zaak nu eindelijk in elkaar staan . via een stookoliebrander word de hete lucht door een warmtewisselaar geblazen . hiervoor heb ik een dichte kast gemaakt die vol kleine buisjes zit waardoor de hete gassen doorheen gaan en daarna via een schouw naar buiten gaan . in de kast heb ik een voeler geplaatst . als de temperatuur rondom die buisjes 40 graden is slaat er een turbine aan die lucht doorheen de kast blaast , rondom die hete buisjes en aan de voorkant de kast terug verlaat en in de garage word geblazen . na een twee minuten is deze uitgeblazen lucht rond de 80 graden . de brander zelf word gestuurd door een ruimtethermostaat . als de ingestelde temperatuur in de garage is bereikt slaat de brander af maar de turbine blijft doorblazen tot de uitgeblazen lucht onder de dertig graden komt en dan word deze ook uitgeschakeld . doordat er nogal wat buisjes in de wisselaar zitten blijft deze nog vrij lang doorblazen en kan ik met relatief kort stoken toch veel verwarmen . alles zit nu in elkaar en heeft nu even gebrand maar nu moet ik gans de electronica nog terug fatsoenlijk aansluiten . ziehier mijn brouwsel , verschiet niet want dit weegt bijna 200 kg . www.mijnalbum.be/Album=GHGZLRUU gedaan met verbrande gassen in mijn werkhuis maar nu zuivere warme lucht . |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
|
Knap knutselwerk hoewel..80graden? Dan moet je wel een redelijke vrije ruimte over hebben in je werkhok want als je de koffiepot binnen een meter ervoor zet kookt die in 3 minuten.
|
geniet van elk moment
ongeacht de duur ervan.
|
|
cor
dit is nog lang niet zo heet als je een heetluchtkanon op gas of mazout gebruikt . 80 graden is niet zo heet hoor , wel warm genoeg om mijn werkhuis op enkele minuten op temperatuur te brengen . |
|
|
hallo lexleen ,ik vind dat je knap bezig ben,t kan je met dit apparaat niet meer bijvoorbeeld je huis verwarmen,of moet het apparaat dan nog verder aangepast worden of is dat geen haalbare idee,misschien is het financieel ook wel aantrekkelijk maar dat weet jij wel ik vind het een knap stuk werk toppie gr. Jan
|
|
|
Jan ,
Als je huis voorzien is van een buizensysteem naar elke te verwarmen ruimte en voorzien zijn van thermostatisch geregelde kleppen kan dit zeker . Vandaag heb ik alles terug uit elkaar gehaald en de onderkant terug opengeslepen om de kamer waar de vlam in brand te voorzien van een dubble wand . Geen enkele verf was bestand tegen de hitte . Met een digitale infraroodthermometer gisteren gemeten en de wand word zo even een 300 graden warm . Nu komt daar een dubble wand in en zal dit probleem opgelost zijn . Voor de rest heeft deze gisteren een halve dag opgestaan en het was in mijn werkhuis een 23 graden . Ik had 10 liter in de tank gedaan en nu vandaag moest deze terug leeg en er kwan nog bijna 9 liter uit . Dus 1 liter verbruî op een halve dag . Ik moet de brander nu nog afstellen zodat hij minder kw ontwikkeld , want zelfs nu bij vriestemperaturen word Het veel te warm . Ik heb de thermostaat op 15 graden gezet , maar bij het minste dat deze aanslaat ontwikkeld deze zoveel warmte in de warmtewisselaar dat als de brander afslaat door de thermostaat , de turbine nog een tien minuten blijft doorblazen en pas stilvalt als de uitgeblazen temperatuur onder de 30 graden komt . Een luxe probleem eigenlijk , maar de brander is te regelen van 15 tot 35 kw , dus ik kan de capaciteit van de brander verminderen .. Dus . Zou ik een grotere warmtewisselaar maken , zou ik gemakkelijk een gans huis kunnen verwarmen . De kost om zoiets te maken moet je rekenen op een 300 euro aan materiaal , ijzer platen , buizen , brander,turbine , thermostaat, enz . Dus veel goedkoper dan een proffesionele installatie . |
|
Lex, das knap werk.
|
|
Blijf altijd vriendelijk tegen je zelf want tenslotte moet je je hele leven met je zelf rond lopen.
|
|
Hè Lex
Ikwil er ook zo een maar dan met barbecue plaat er op voor de hamburgers Lukt dat Fijne jaar wisseling Gr bert |
|
|
ik hou het voorlopig maar op een hetelucht kanon op gas
|
|
|
|
|
|
bert schreef :
Hè Lex Ikwil er ook zo een maar dan met barbecue plaat er op voor de hamburgers Lukt dat Fijne jaar wisseling Gr bert Je brengt me op ideeen |
|
|
Heb een zo goed als nieuwe grote gevelkachel overgehouden bij aanbrengen cv installatie in een slijterij.
Dus ik heb nog jaren warmte bij het sleutelen. Allen een prettige jaarwisseling gewenst. |
Het ontstaan en verloop van alle ziektes in kaart gebracht in 5 biologische natuurwetten.
www.franshoek.info
Laatst bewerkt: 9 jaren 9 maanden geleden door frans.
|
|
Nu de branderruimte dubbelwandig gemaakt en alles afgewerkt en geinstallleerd
www.mijnalbum.be/Album=LQ66JC6O |
|
|
Goed bezig Lex
Hoe het eruitziet maakt niet uit als het maar lekker warm wordt, dat maakt het sleutelen wel gezelliger. Groet, Teun |
|
Copyright © 2016 gs-ownersclub.tk